خانه رحیم یداللهی

خانه رحیم یداللهی فارسانی

نام خانه رحیم یداللهی فارسانی
کشور ایران
استان استان اصفهان
شهرستان اصفهان
اطلاعات اثر
کاربری خانه
دیرینگی دوره قاجار
دورهٔ ساخت اثر دوره قاجار
اطلاعات ثبتی
شمارهٔ ثبت ۱۳۴۱
تاریخ ثبت ملی ۲ خرداد ۱۳۵۶

منزل رحیم یداللهی فارسانی مربوط به دوره قاجار است .  این اثر در تاریخ ۲ خرداد ۱۳۵۶ با شمارهٔ ثبت ۱۳۴۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. متأسفانه در سالهای اخیر اجزائی از این ساختمان به سرقت رفته است

 آدرس : ميدان شهداء ابتداي چهارباغ پائين

اين خانه كه از آثار زمان قاجار مي باشد به نام مالكين قبلي آن به خانه يداللهي معروف است و شامل قسمت هاي زير است:

ورودي خانه كه در جبهه غربي قرار گرفته و به وسيله دو لنگه در چوبي به حياط ارتباط دارد. در اين جبهه يك اتاق كوچك با سقف طاق چشمه اي به چشم مي خورد و هيچگونه تزئيناتي ندارد. اين اتاق به وسيله راهروئي به اتاق ديگر مربوط مي شود كه كاملاً با اتاق اولي قرينه است.

 در جبهه جنوبي خانه يك اتاق و ۲ ايوان قرينه وجود دارند. اين دو ايوان داراي قطاربندي زيبا و بدون تزئينات رنگ آميزي است. اتاق جبهه جنوبي با شيشه هائي رنگي تزئين يافته است. تزئينات موجود در اين اتاق به صورت گچي است كه با رنگ آميزي لعابي زينت داده شده است.

 در جبهه شمالي حياط درب ارسي مستطيلي زيبائي به چشم مي خورد كه با شيشه هاي رنگي تزئين يافته است. در اطراف ورودي اين اتاق گوشواره هائي است كه از سطح حياط بالاتر هستند. علاوه بر آن ايوانك هائي با پنجره هاي مستطيل شكل و شيشه رنگي و شفاف تزئين شده اند. قطاربندي زير اين ايوانك ها بسيار زيبا و جالب هستند.

 اتاق تالار كه ذكر آن گذشت با آئينه كاري و گچبري و نقاشي هاي گل و بوته اي و آيينه كاري تزئين شده اند. اين تزئينات نمونه بسيار جالبي از هنر دوران قاجاريه مي باشند. يك شاه نشين و دو كفش كن و دو بادگير كه براي تهويه تعبيه شده اند كاملاً با تزئينات تالار هماهنگي دارند. در سطح يك متري از كف تالار سطوح ديوارها به صورت قاب با آئينه كاري تزئين شده و داخل اين قاب ها نقاشي شده اند. كليه تزئينات اين تالار از نوع شير شكري هستند كه در اكثر خانه هاي قاجار به چشم مي خورند. از ورودي خانه و در جهت غرب راه پله اي وجود دارد كه به زيرزمين منتهي مي شود. سقف هاي اين زيرزمين از نوع قوسي و به صورت ۴ صفه هستند كه در قسمت هائي به صورت معقلي كار شده اند.

منبع: isfahan.ir

موقعیت روی نقشه

 

 

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.