غار قدمگاه

غار قدمگاه

نام انگلیسی:  Ghadamgah Cave   

نام فارسی :  غار قدمگاه 

در نزديکي روستاي قدمگاه (باداميار) واقع در جنوب شهرستان آذرشهر قرار داشته و احتمالا متعلق به دوره پيش از اسلام است. مقطع فضاي غار زيرزميني دايره شکل است و قطري برابر ۱۵ متر دارد.
دالاني به طول ۹ متر و عرض و ارتفاع ۵/۱ و ۵/۲ متر است که به دهليز وسيعتري به طول ۵/۴ متر و عرض۲۰/۳ متر و ارتفاع ۵/۲ تا ۴ متر مي پيوندد. سپس اين دهليز به فضاي گنبدي شکل غار باز مي شود. اين فضا از کف تا پنجره نورگير و سقف ۱۲ متر ارتفاع دارد.
غار قدمگاه يا غار باداميار ، بسيار شگرف با قدمت ديرينه مي باشد . در يکصد متري همين گورستان تاريخي، در دامنه تپّه اي بلند واقع شده است.در حال حاضر در چوبي دارد. در قسمت جلوي درب طاق سنگي قراردارد که برروي دو پايه سنگي استوار است. اين طاق سنگ مربوط به درب سنگي غار بوده که قبلاً وجود داشته است.

از کنار طاق سنگ تا خود غاربه طول چهارده قدم متعارف دالاني باريک وجود داردکه کمي از سطح زمين بلندتراست. اين بلندي مانع نفوذ آب برف و باران به داخل غار مي شود.

درون غار به شکل استوانه کامل با قطر تقريبي پانزده متر با دودکش يا هوا کش کله قندي است،در منتهي اليه دودکش از طرف داخل به تعداد هشت عدد شمش طلاي ناب استوانه اي شکل در دو رديف طوري نصب شده بود ،که نورخورشيد را به طورکامل به داخل غار منعکس وآنجا را بسيار روشنايي مي بخشيدکه متأسفانه تعدادي از آنها در يورش روسها به آذربايجان غارت شد، دوسه عدد باقيمانده نيز به دستور رضاخان از جا کنده و به تهران منتقل شد و بعد هم معلوم نشد چه بلايي به سر آنها آمد.

اين روزنه بشعاع نيم متر، هم وسيله تهويه و هم پنجره نوررساني داخل غاراست. دکترماهيارنوّاب استاد تاريخ ورئيس پيشين دانشگاه تبريز قدمت اين غار را به دوازده هزارسال پيش تخمين مي زند. قبلاً معبد خورشيدپرستان وآتش پرستان بوده که در زمان هاي مختلف، بهره برداري هاي متفاوتي از اين غار مي شد،گاهي سنگرومحل امن نيروهاي رزمي و گاهي هم محل عبادت دراويش. اکنون به عنوان مسجد روستا مورد استفاده قرار مي گيرد، که اهالي و روستائيان مراسم مذهبي ماههاي محرم ورمضان را در اين محل انجام مي دهند. در سمت راست ورودي معبد محلي طاقچه مانند موجود است که اهالي درآنجا شمع روشن مي کنند. اين محل تا چند سال پيش جاي يکي عجيب ترين سنگهاي روي زمين بود با رنگ کهربائي مايل به يشمي. که اکنون در موزه لندن بريتانا نگهداري مي شود. ازاين سنگ در آن سياهي داخل غار انواري از خود تشعشع مي کرد و لحظه اي مسجد را منور مي ساخت

منبع: irandeserts

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.