خانه کلانتر

خانه و باغ کلانتری

خانه و باغ کلانتری مربوط به دوره قاجار است و در تبریز، خیابان عباسی، کوچه هاشمی، پلاک ۲۳ واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۷ مرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۷۱۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

خانه و باغ کلانتری
Kalantar House 001.jpg
نام خانه و باغ کلانتری
کشور  ایران
استان استان آذربایجان شرقی
شهرستان تبریز
اطلاعات اثر
کاربری خانه، باغ
دیرینگی دوره قاجار
دورهٔ ساخت اثر دوره قاجار
اطلاعات ثبتی
شمارهٔ ثبت ۹۷۱۲
تاریخ ثبت ملی ۲۷ مرداد ۱۳۸۲

 

شـرح مختصـری از بنـا :
این خانه و باغ متعلق به آقای ابراهیم خان شرف الدوله کلانتری که جزء نمایندگان تبریز در اولین مجلس شورای ملی در دوره قاجار می باشد که در سال ۱۳۶۰ ه – ش توسط آقای حاج محمد اخوان ( دبیر بازنشته ) خریداری شده است .

تصویری قدیمی از خانه کلانتر

 

مشخصـات فنـی بنـا :
این بنا کوشکی است در داخل باغی به مساحت ۶۵۵۰ متر مربع ( این باغ بخشی از باغ قدیمی است . ) و با اعیانی ۱۰۴۰ متر مربع در دو طبقه که قباله آن به نام خانه می باشد . معماری این بنا ملهم از معماری قفقاز می باشد که اجرای آن به دست مهرازان وبنایان ایرانی بوده است .
پلان این خانه کاملا قرینه و همانند سایر بناهای دوره قاجاریه تقارن به صورت کامل در این خانه رعایت شده است .طبقه همکف شامل یک ایوان با چهار جفت ستون ، یک ورودی به عنوان هشتی ، یک دهلیز ،دواتاق جانبی با الگوی سه دری به عنوان نشیمن و دو اتاق کشیده با مدول ۱*۳ پشت اتاقهای نشیمن که به عنوان آشپزخانه استفاده می شده قرار گرفته است . پله های ارتباطی طبقه همکف به اول در انتهای دهلیز قرارگرفته است . طبقه اول نیز شامل یک طنبی ( طنبی روی محور اصلی بنا قرار دارد و توسط دو درب به ایوانهای جانبی متصل شده است . ) ، یک دهلیز و چهار اتاق می باشد .

 خانه و باغ میرزا ابراهیم خان باغمیشه‌ای ملقّب به شرف‌الدّوله و مشهور به کلانتر (۱۲۳۱-۱۳۱۱ ه.ش) مربوط به دوره قاجار واقع در تبریز، خیابان عباسی، کوچه هاشمی، پلاک ۲۳ و ثبت شده در فهرست آثار ملّی به تاریخ ۲۷ مرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۷۱۲. میرزا ابراهیم خان شرف‌الدّوله باغمیشه‌ای نماینده تبریز در دوره اوّل مجلس شورای ملّی، سوّمین شهردار تبریز که دو بار به این سِمَت منسوب شده است.

نخست از سال ۱۲۸۹ تا ۱۲۹۲ و بار دوم از سال ۱۳۰۱ تا ۱۳۰۲٫ پدر میرزا ابراهیم خان باغمیشه ای، کلانتر تبریز بود که خود میرزا ابراهیم خان نیز بعداً به این پست نائل آمد.

فرزند میرزا ابراهیم خان، مهندس هدایت الله کلانتری نیز یک بار از تاریخ ۱۲/۱۰/۱۳۲۵ تا اوّل مهر ۱۳۲۷ شهردار تبریز شده است. خاندان کلانتری صاحب، ارباب و کدخدای باغمیشه تبریز بودند که هم اکنون نیز آثاری از آنها از جمله مسجد کلانتر باغمیشه به یادگار مانده است.

از دیگر اقدامات میرزا ابراهیم خان شرف‌الدّوله باغمیشه‌ای می توان به تأسیس مدرسه شرف یا شرفیه که بعدها به نام خیّام نامیده شد، و نیز احداث کارخانه قالیبافی با همکاری فرزندش مهندس کلانتری اشاره کرد که هر دو در باغمیشه تبریز بنیان گذاشته شدند.

این خانه به همراه باغی زیبا در معرض  تخریب و نابدی است که نیازمند توجه ویژه مسئولین برای احیاء و بازسازی مجدد آن میباشد

 

منبع: tabrizmodern.ir

 

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.