نرجه

نرجه
نرگه
کشور  ایران
استان قزوین
شهرستان تاکستان
بخش مرکزی
سال شهرشدن ۱۳۸۳ خورشیدی
مردم
جمعیت نفر۱۰۰۰۰
رشد جمعیت ۱/۴ درصد
جغرافیای طبیعی
مساحت حدود ۲۰ کیلومتر مربع
ارتفاع از سطح دریا ۱۲۷۸ متر
آب‌وهوا
میانگین دمای سالانه ۲۰ درجه سانتیگراد
میانگین بارش سالانه ۳۰۰ میلی متر
روزهای یخبندان سالانه نیمه آذر تا نیمه بهمن
اطلاعات شهری
شهردار رضا لشگري
ره‌آورد انگور و فراورده‌های وابسته گوجه فرنگی و خیار سبز و تخمه آفتابگردان – هندوانه و خربزه و هلو و شلیل وجو و گندم
پیش‌شماره تلفنی ۰۲۸
تابلوی خوش‌آمد به شهر
قدمت ۲ هزار ساله
نرجه بر ایران واقع شده‌است

نرجه
روی نقشه ایران
۳۵.۹۷۷۵° شمالی ۴۹.۶۳۰۸° شرقیمختصات: ۳۵.۹۷۷۵° شمالی ۴۹.۶۳۰۸° شرقی

نَرجه یکی از شهرهای استان قزوین ایران است. این شهر در بخش مرکزی شهرستان تاکستان قرار دارد. جمعیت این شهر طبق سرشماری سال ۱۳۸۵، برابر با ۵٫۱۱۸ نفر بوده است [۱].

شهر کوچک نرجه در جنوب غربی استان قزوین و در کیلومتر ۵ جاده تاکستان- همدان قرار دارد و مردم آن به زبان ترکی صحبت می کنند.

طبق مصوبه دی ماه ۱۳۸۳ وزارت کشور این مکان به لحاظ وسعت و کثرت جمعیت از روستا به شهر نرجه ارتقا یافت.

در لغتنامه دهخدا درباره نرجه پیش از اينكه به شهر تبديل شود،آمده است : “قصبه ای است از دهستان دودانگه بخش ضیاآباد شهرستان قزوین، در ۱۸هزارگزی مشرق ضیاآباد در جلگه معتدل هوائی واقع است و ۲۳۳۹ تن سکنه دارد. آبش از رودخانه خررود، محصولش غلات و کشمش و بادام و گردو، شغل اهالی زراعت است. همچنين در فرهنگنامه “عمید” چنين نوشته شده كه نرجه در لغت به فتح نون به معنی صف، حلقه، دسته ای از مردم یا دسته ای از پرندگان، حلقه زدن لشگر برای شکار می باشد. شهر نرجه در حال حاضر به عنوان مركز آزمون آبياري مكانيزه باغات انگور در ايران(طرح مدیریت یکپارچه سامانه آبیاری موضعی) شناخته شده است و مطالعات كارشناسان در اين حوزه ادامه دارد. به لحاظ بافت شهرسازي، نرجه يك شهر گسترش يافته در راستاي شمال به جنوب است كه واحدهاي مسكوني ، اداري و تجاري آن در بخش شمالي و مزارع و باغات كشاورزي آن در بخش جنوب و شرق مستقر هستند. بلوار اصلي نرجه كه اين شهر را به دو بخش غربي و شرقي تقسيم مي كند و از شمالي ترين نقطه شهر تا مركز شهر ادامه يافته است، بلوار امام خميني(ره) نام دارد.

در منطقه نرجه انواع مختلف انگور از قبيل بیدانه سفید وقرمز،عسگری ،شاهانی، یاقوتی ، ملایی ، سابی (سحابی- صحابی)، احمدی ، گوهر ، چفته ، انگور سیاه ، رودبار ، یزندای، شاهانی سفید ، ریش بابا (میش پستان)، شصت عروس، فخری ، انگور شل(مثقالی) ، کره رویه ، ممیجکه ، ورگه انگور (انگور گرگ) ، شکر شیرازی، مهدی خانی، فخری قرمز، سلطانی وشاهرودی كشت مي شود.

تپه باستانی نرگه

تپه ی باستانی نرگه: تپه باستانی نرگه به درازای ۲۲۰ متر و پهنای ۱۸۰متر و بلندی ۲۶ متر از سطح زمین می باشد. این تپه ی کهن در درون دشت هموار تاکستان و در شهرنرجه گرفته است.اين تپه بزرگترین تپه باستانی منطقه تاکستان قزوین است. آثار بدست آمده از این تپه مربوط به عمق ۵/۸ متر است و به هزاره ی نخست میلادی تا عصر صفوی تعلق دارد.

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.