سریش آباد

سریش آباد
کشور  ایران
استان کردستان
شهرستان قروه
بخش سریش آباد
نام(های) دیگر بهشتی شهر
سال شهرشدن ۱۳۵۴[۱]
مردم
جمعیت بخش: ۲۲۰۸۰

شهر: ۸۱۱۵ (۱۳۹۰)[۲]

اطلاعات شهری
شهردار هادی کرمی
پیش‌شماره تلفنی ۰۸۷۳_۵۴۲[۳]
وبگاه فرمانداری قروه
تابلوی خوش‌آمد به شهر
سریش آباد بر ایران واقع شده‌است

سریش آباد
روی نقشه ایران
۳۵.۲۴۵۳° شمالی ۴۷.۷۷۳۶° شرقی

 

سِریش آباد شهری در استان کردستان در غرب ایران است. این شهر در بخش سریش‌آباد شهرستان قروه و نزدیکی همدان، در ۷ کیلومتری شمال قُروه و حاشیه رشته کوه زاگرس قرار گرفته است. فرهنگ و آداب و رسوم مردم سریش آباد با فر هنگ و آداب شهر همدان قرابت بسیاری دارد و زبانی که مردم این شهر به آن تکلم می‌کنند ترکی آذربایجانی می‌باشد، و به لحاظ لهجه به ترکی آذربایجانی شاخه زنجان شبیه تر است تا ترکان همدان. (۱۳۹۰)[۲] سریش آباد دارای ۵۳ روستا و ۳ دهستان به نامهای دهستان لک – دهستان یلغوز آغاج – دهستان قصلان می‌باشد. این شهر همدان را به بیجار و استان زنجان وصل می‌کند و همین موقعیت جغرافیایی باعث شده تا این شهر مسیر عبور کاروان‌های زیارتی عتبات عالیات (کربلا) استان‌های شمال غربی (زنجان، آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل) باشد. سریش آباد دارای آب و هوای سرد با تابستان‌های معتدل و زمستان‌های پر برف می‌باشد.

براساس سرشماری سال ۱۳۹۰، جمعیت آن حدوداً برابر با ۸۰۰۰ نفر بوده است، که برابر جمعیت ۲۰ سال قبل آن است. همچنین به گفته فرماندار قروه جمعیت این شهر در سال ۵۵، ۴۶۰۰ نفر بوده و قروه هم ۱۲ هزار نفر جمعیت داشته. دلیل اصلی این رشد کند جمعیت مهاجرت بیش از حد از این شهر برای یافتن شغل مناسب است. پانویس

سریش آباد ۱۳۶ کشته جنگ را در خود جای داده است، سرداران و فرماندهانی چون احمد کرمی (فرمانده اطلاعت عملیات لشکر ۲۸)، یدالله حاجیان (فرمانده گردان شهدا و سپاه سردشت)، جعفر طالبی، محمد مهدی دده جانی و … سریش آباد در دوران دفاع مقدس تقریباً دارای دو گردان نیروی بسیجی (گردان امام حسین (ع) و صاحب الزمان (عج)) بوده است، که به همین دلیل به شهر «اعزام نیرو» معروف بوده.

بهترین فصل برای سفر به سریش آباد بهار و تابستان است، فصل بهار فصل گیاهان خودرو و دارویی و فصل تابستان فصل انگور …

در بخش کشاورزی، سریش آباد علاوه بر باغات انگور حدوداً دارای ۹۰ هزار هکتار زمین گندم دیمی است که سالانه ۴۷ هزار هکتار آن زیر کشت می‌رود و ۶۰-۷۰ هزار تن نیز گندم تولید می‌کند که در نوع خود کم‌نظیر است.

معادن سریش آباد: سریش آباد ۵ معدن مرمر درجه یک به نام‌های قزل قیه دارد که ۹۰ درصد سنگ‌های استخراجی آن به خارج از کشور صادر می‌شود، و جز گرانترین سنگ‌های ساختمانی جهان می‌باشد. کوه مرمر قزل قایه همانند کمربندی دور نیمه شمالی تا جنوب شرقی شهر کشیده شده است و حدوداً ۴ کیلومتر طول دارد و ارتفاعش کم است. وجود دریاچه، و چشمه‌های فراوان آرتزین که گاهی آب را تا ارتفاع ۴ متری پرتاب می‌کند و همچنین جنگل و تاکستان‌های اطراف آن منظره بسیار زیبایی را به وجود آورده است.

همچنین، سریش آباد علاوه بر مرمر دارای تعداد زیادی معدن سنگ پوکه (معروف به پوکه قروه) در روستاهای تابعه آن می‌باشد.

آخرین معدنی که در سریش آباد کشف شده، معدن مرمر سبز داش خرمان است که سال ۹۲ در محوطه شهرداری و ادارات اطراف آن در بلوار امام خمینی و همچنین تپه پشت آنها کشف و به اسم شورای شهر و شهرداری ثبت شده است، معدنی بزرگ که نصف آن در فضای شهری قرار گرفته است. راه‌اندازی و استخراج این معدن اشتغالزایی و رشد شهری را در پی خواهد داشت و با ایجاد شهرک صنعتی و کارخانجات تبدیلی می‌تواند عامل مهمی در جلوگیری از مهاجرت باشد.با توجه به پتانسیل یاد شده در مورد معادن هم اکنون سریش آبادیها اقدام به تاسیس تعاونی معدن مرمر هاجر خاتون ۳۱۵۲ با بیش از ۵۰۰۰ نفر نموده اند • این تعاونی در نوع خود در غرب کشور بی نظیر است•

1 نظر

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.