کلور

کلور
Kulur-Tati.jpg
کشور  ایران
استان اردبیل
شهرستان خلخال
بخش شاهرود
مردم
جمعیت ۲٫۸۴۱ نفر[۱]
جغرافیای طبیعی
ارتفاع از سطح دریا ۱٫۵۵۰ متر[۱][پیوند مرده]
اطلاعات شهری
شهردار میکائیل وثاقی
ره‌آورد گردو، سیب، زرد آلو، آلبالو[۱][پیوند مرده]
پیش‌شماره تلفنی ۰۴۵۳۲۴۶
وبگاه شهرداری کلور
تابلوی خوش‌آمد به شهر
کلور بر ایران واقع شده‌است

کلور
روی نقشه ایران
۳۷.۳۸۸۳° شمالی ۴۸.۷۱۸۶° شرقیمختصات: ۳۷.۳۸۸۳° شمالی ۴۸.۷۱۸۶° شرقی

کلور (به تاتی: کلور، kəlur) شهری است از توابع شهرستان خلخال در استان اردبیل ایران است. این شهر مرکز بخش شاهرود شهرستان خلخال است و مردم آن تات‌زبان هستند.[۲] این شهر در جریان جنگ ایران و عراق ۳۸ شهید تقدیم میهن کرده‌است.

کلور در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر خلخال و در دامنهٔ غربی رشته‌کوه البرز تالش و شرق کوه آق داغ قرار دارد. ارتفاع متوسط آن از سطح دریا ۱۵۵۰ متر است و آب و هوای آن در تابستان معتدل و در زمستان سرد است. ترکیبی از آب و هوای شمالی و کوهستانی باعث شده است تا این شهر از نظر آب و هوایی در حالت ایده‌آلی برای گردشگری قرار داشته باشد.

اهالی کلور به زبان تاتی (از زبان‌های ایرانی) تکلم می‌کنند. تاتی یکی از کهن‌ترین زبان‌های ایرانی است که از دیدگاه زبان‌شناسی، ارزش ویژه‌ای دارد. این زبان بازماندهٔ زبان آذری است که پیش‌تر به شکل گسترده در آذربایجان رواج داشته‌است؛ ولی رفته‌رفته توسط زبان ترکی آذربایجانی جایگزین شده و هم‌اکنون تنها در مناطق محدودی هنوز باقی مانده‌است.

امروزه با آگاهی مردم شهر نسبت به تاریخ و فرهنگ کهن خود، زبان تاتی در کلور و شهرهای اطراف جان تازه‌ای گرفته و تلاش مردم این شهر بر آن است تا با جان و دل از آن محافظت کنند. خانواده‌ها نیز سعی دارند فرزندانی با اصالت که به هویت خود افتخار می‌کنند و زبان آباء و اجدادی خود را حفظ می‌کنند تربیت کنند.

آداب و رسوم این دیار نیز در حال احیاشدن است. جشنواره رغایب یکی از مراسم معروف استان استان اردبیل چند سالی است که به مانند گذشته‌های دور در این شهر باستانی شکل رسمی به خود گرفته است.

منطقه گردشگری امامزاده عبدالله کلور با طبیعت سرسبز از قطب‌های گردشگری استان اردبیل به شمار می‌رود. عبور رودخانه شاهرود از کنار این محوطه و طبیعت زیبا با باغ‌های گردو و سیب زیبایی‌های خاصی به آن بخشیده است.

2 نظر

  1. عباس رضائیان

    با سلام
    شهری بسیار زیبا دارای مناظر بکر و چشم نواز به هموطنان عزیز پیشنهاد می کنم حتما به این منطقه سفر کنند و زیباییهای وصف ناپذیر را تجربه کنند

    پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.